Mechelse bos Maasmechelen

Vanmorgen om 07.00 uur vertrokken naar Maasmechelen in Belgiè. Ik ga een bezoek brengen aan het Mechelse bos-heide.Ik heb gekozen voor de paarse route van ongeveer 8 km lang. Het eerste stuk liep paralel aan een grote vrij drukke weg. Na ongeveer een km lopen heb ik toch gekozen voor de rode route, zodat ik de drukke weg kon ontlopen.Als snel kwam ik in een stuk natuur terecht waar ze grote stukken bos gekapt hebben.Trieste bedoeling, geen vogel te zien......nog geen konijn! Ik volg de rode pijltjes en die sturen mij links af de trappen op tegen een berghelling aan. Als je niet goed ter been bent dan is dit niet de juiste route voor je. Er zijn nogal wat tredes die je moet nemen van zo`n halve meter hoog.

Boven aangekomen krijg je een mooi uitzicht over de heide.Na een vijfhonderd meter loop je het bos uit en sta je boven op een heuvel, je kijkt nu uit over een groot meer.

Mijn eerste indruk is......wauwwwww. De zon scheen lekker door de bomen,lekker warm dus.Maar al snel zie je weer de kaalslag.Grote stapels hout en takken. Dit alles om meer heide te creéren. Wat weer ten goede komt aan de Zwaluw en de Gladde slang.........!! Tot nog toe een specht en een koolmeesje gezien. Alle vogels zijn gevlogen.De route leidt je naar beneden naar het meer toe.Je ziet dat alles is aangelegd.Grote buizen liggen aan de kant van het water.Een stijl pad brengt je weer naar boven op de berghelling. Tijd voor een korte pauze.

Tot nog toe geen spectaculaire wandeling.Ik vervolg mijn weg en kom via een bospaatje bij een klein ven uit. Via een pad ,gemaakt van houten planken, wordt je over het water geleid. De planken liggen niet recht, bij nat weer zal het glad zijn en de kans is groot dat je er naast stapt. Na een kleine km lopen ben ik alweer aangekomen bij de auto.

Dit was voor mijn geen mooie wandeling.zal er dan ook niet meer naar toe gaan.Tenminste....niet dat stukje natuur van de Kempen.

https://www.rlkm.be/nl/hoge-kempen/toegangspoorten/mechelse-heide/algemeen